Krakowska Szkoła Suzuki

Metoda Suzuki

Metoda Suzuki

Zwana też Metodą Języka Ojczystego została odkryta i rozpropagowana przez wybitnego japońskiego pedagoga Shinichi Suzuki. Dr. Suzuki szukał sposobu, który pozwoli na harmonijne rozwijanie potencjalnych zdolności dziecka. Ponieważ każde dziecko potrafi przyswoić sobie nawet najtrudniejszy język świata, to dlaczego nie spróbować tym samym sposobem nauczania gry na skrzypcach?

Oto kilka kluczowych elementów Metody Suzuki:

  • Wiek – wczesne początki nauczania. Rozpoczęcie nauki powinno się odbyć w wieku od 3 lat.
  • Środowisko – nauczyciele Suzuki powinni zrobić wszystko, aby stworzyć atmosferę budująca i sprzyjającą rozwojowi dziecka. Ich nauczaniu powinien towarzyszyć nieustanny entuzjazm.
  • Rola Rodziców – rodzice uczęszczają na lekcje z dzieckiem i ćwiczą z nim w domu. Ich zadaniem jest stworzyć zachęcające do grania środowisko.
  • Repertuar – zeszyty Suzuki są zaaranżowane tak, aby każdy nowy utwór uczył dziecka nowej techniki.
  • Powtarzanie – tak jak w nauce języka dziecko uczy się poprzez ciągłe powtarzanie nowych sylab, dźwięków oraz słówek, tak też tutaj dziecko ciągle powtarza utwory wcześniej już nauczone.
  • Lekcje grupowe – kluczowe obok lekcji indywidualnych są lekcje grupowe, które pozwalają osłuchać się z nowymi utworami, granymi przez inne dzieci oraz uczą pracy w grupie.
  • Codzienne słuchanie muzyki – dziecko, tak jak w nauce języka, najpierw się z nim osłuchuje, tak samo najpierw słucha utworu, który później będzie poznawało. To wcześniejsze osłuchanie pozwala na szybsze jego przyswajanie.
  • Opóźnione czytanie nut – tak samo jak dzieci najpierw uczą się mówić, a dopiero później czytać, uczniowie metody Suzuki pracują najpierw nad piękną posturą, dźwiękiem i brzmieniem instrumentu, a dopiero później zaczynają czytać nuty.

Choć Metoda Suzuki jest metodą nauczania gry na skrzypcach, to nie ma na celu produkcji światowej sławy skrzypków, ale dzieci, którym nauka gry na instrumencie pomoże w rozwijaniu potencjalnych zdolności w sposób harmonijny, tak by uczynić z nich szlachetnych, wrażliwych ludzi o pięknym wnętrzu.

 

Shinichi Suzuki urodził się 17 października 1898 w Nagoya w Japonii. Jego ojciec był właścicielem fabryki skrzypiec. Jako dziecko Suzuki wraz z rodzeństwem często bawił się blisko fabryki i widział jak wyrabiano skrzypce, ale nigdy nie zdawał sobie sprawy, jak piękny dźwięk można z nich wydobyć. Dopiero w wieku 17 lat po usłyszeniu nagrania „Ave Maria” Schuberta w wykonaniu światowej sławy skrzypka Mischy Elmana zdecydował się podjąć naukę.

W wieku 22 lat wyjechał do Niemiec, aby studiować ze słynnym pedagogiem Karlem Klingerem. Tam tez poznał swoją przyszłą żonę, Wiltraud, z którą wrócił do Japonii po zakończeniu studiów.

Po powrocie do kraju Suzuki rozpoczął pracę jako nauczyciel skrzypiec. Właśnie w tym okresie zaczął pracować nad swoją „metoda języka ojczystego”. Metoda ta ze względu na swoje niesamowite wyniki w kształceniu małych dzieci, stała się w krótkim okresie czasu popularna w Japonii, a potem na całym świecie.

Suzuki wraz z żoną Wiltraud założył w 1945 roku w Matsumoto Instytut Kształcenia i Rozwoju Talentów, który prowadził aż do śmierci w 1998 r.